27 Haziran 2005 Yıl: 110

Ana Sayfa

            EN BÜYÜK BÖLGE GAZETESİKÜÇÜK İLANLAR      I     İNSAN KAYNAKLARI     I     SIK KULLANILANLARA EKLE     I    BİZE ULAŞIN

ANA SAYFA
Kent
3.Sayfa
Siyasi
Dış
Ekonomi
Yazarlar
Spor
Yazı Dizisi
Arşiv

MAGAZİN
Sarmaşık
Can Can
Alışveriş
Astroloji

EKSTRA
Hava Durumu
Eczaneler
Telefonlar
Sanal Galeri
Yararlı Linkler
MESAJ HATTI
Göztepe
Altay
Karşıyaka
İzmirspor
Denizli
Aydın
Vestel Manisa
Buca
Muğlaspor
Uşakspor

KÜÇÜK İLANLAR
Emlak
Vasıta
Eleman
Çeşitli
İlan Formu
Mesaj gönder

 

 


 

 

 
Dr. Tuncay Filiz
Dahiliye Uzmanı
tuncay@drtuncayfiliz.com
Tel: 4630032

Balığıyla, yosunuyla deniz olunmalı

"Bulut mu olsam,
gemi mi yoksa?
Balık mı olsam,
yosun mu yoksa?
Ne o, ne o, ne o.
Deniz olunmalı, oğlum,
bulutuyla, gemisiyle, balığıyla, yosunuyla."


Güneşin kavuran sıcağını denizin serinliği ile atmaya çalıştığımız şu günlerde; mekve gerçek sahibi balık adına, daha da aydınlanmaya, görece "sorumluluk" hissettiren mevsimi yaşıyoruz. Yeme, içme, elbette dost sohbetleri bağlamında.
Düşüncelerimize samimiyet ve bilgi holsun ki; gerçek adına doğru adımlar atalım. Denize ve yaşama dair dile gelen duygular misali:
"İyilik et denize at, balık bilmezse Halik bilir" ile özdeyiş ve "Deniz olunmalı" ile şairin, özü öze bağlayarak yarattığı panoramanın teması güneş; nasıl yakmadan aydınlatıyor, deniz; nasıl köpürmeden kucaklıyor ise... İşte aynen öyle!.. Elbette canlı ve cansız, hiçbir ayrım gözetmeden.
Balığın lezzeti ve yararlarına dair, kafi derecede bilgi bombardımanı yaşıyoruz. Ancak biz, son bilimsel doğruları da paylaşalım ki, paylaştıklarımız ile paylaşmadıklarımız arasındaki farkı kapatma yolunda bir adım daha atmış olalım.
Bu pazar, balığın artık herkes tarafından kabul görmüş yararlarından öte, özellikle içerdiği Omega-3 hakkında bilgileri paylaşmaya çalışacağım sizlerle.

BALIK YAĞI DEĞİL
Omega-3 balık yağı değildir. O, balık yağının içindeki yağ asitlerinin adıdır. Her canlıda olduğu gibi her balıkta da, yağ asitlerinin kalitesi ve miktarı farklıdır. Bu, içeriğindeki Omega-3 ve vitaminlerin oranları ile ifadesini bulur. Balık yağı, A ve D vitaminleri yönünden zengindir. Piyasadaki balık yağlarının bazıları söz konusu vitaminleri, bazıları ise Omega-3 adlı yağ asitlerini daha yüksek miktarlarda içermektedirler. İşte biz bu farklılığa dikkat etmek, kullanır iken de amaç ve hedefleri iyi belirlemek zorundayız. Elbette en iyi yol, doktorunuza danışarak davranmaktır.

HATFADA BİR-İKİ
Yapılan çalışmalar, haftada 1-2 kez balık tüketimi ile kalp hastalıkları riskinin %50'ye yakın azaltılabileceğini göstermektedir. Bu konudaki araştırmalara, Eskimolarda kalp-damar hastalıklarına pek rastlanmayışı nedeniyle önem verilmiş, çok sayıda bilimsel makaleler ile desteklenmiştir.
İstenen asıl etki, Omega-3'ün yapısını oluşturan EPA ve DHA adı verilen yağ asitleri ile sağlanmaktadır. İkisin birlikteliği EFA (esansiyel fatti asitler) olarak ifade edilir. EPA ve DHA, balık tarafından yapılmaz. Balıkların yediği tek hücreli mikro canlılar tarafından sentez edilir. Bu nedenle her balıkta yeterince bulunmaz. Ancak soğuk ve derin denizlerde yaşayan balıklarda bulunur.
Her balıktan yeterince Omega 3 sağlamak mümkün olmadığı için derin denizlerde yaşayan balıklar tercih edilir. Temizlik bakımından en ideal yer olarak, Pasifik Okyanusunun güney sahilleri işaret edilmektedir.

ELDE EDİLİŞİ
Omega-3'ün elde ediliş yöntemleri farklıdır. Bugün en ideal ve sağlıklı olanı, moleküler distilasyon yöntemi ile elde edilenidir. Bu yöntem, olumlu etkisinin yanı sıra sindirim sistemimizde olası yan tesirleri de en aza indirir.
Ne var ki maliyeti ucuza getirmek için bu yöntem dışında üretimler yapılarak, piyasaya "balık yağı" adı altında sayısız ürünler sürülmektedir. Bu hususta araştırıcı, uyanık ve bilinçli davranalım.
Omega-3, balıkta trigliserid formunda bulunur ve en etkili formu da budur. Bu nedenle Trigliserid formları ile piyasaya sunulan ürünleri tercih edelim, etiketlerde bu ayrıma dikkat edelim. Doğrudan balık yağı değil, omega-3 zengin balık yağını seçelim.

HAMİLELİKTE LAZIM
Hamilelik ve emzirme dönemlerinde omega-3 gereksinimi artmaktadır. Bu nedenle bebek ve anne sağlığı için son derece yararlıdır.
Hamilelik sürecinde EFA eksikliği, erken doğumlara ve düşük ağırlıklı bebek doğumlarına neden olabilmektedir.
Yalnızca Romatoid Artritte değil, eklemlere musallat olmuş tüm ağrılı durumlara da olumlu etkileri gözlenmektedir.
Günde en az 1 gram alınmalıdır.

Omega-3 balık yağı kilo aldırır mı?
* Hayır, aldırmaz
* Fazla kiloların verilmesine ve kiloların
korunmasına yardımcı olur.
* Yağların yakılmasına katkıda bulunur

Zihin sağlığında Omega-3
* Depresyon
* Öğrenme bozukluğu
* Parkinson
* Alzheimer hastalığı
* Stres

Omega-3'ün yararlı olduğu hastalıklar
* Kalp Damar Hastalıkları
* Yüksek Trigliserid Düzeyleri
* Romatoid Artrit
* Spastik Kolon
* Astım

Morina Balık yağı
* Morina balığının karaciğerinden elde edilir
* Yüksek doz A ve D vitamini içerir.
* Çocukluk çağında büyüme ve gelişmeye
katkı amacıyla kullanılır
* Yüksek dozlarda zararlı olabilir.



YENİ ASIR SİNEMA

Yıldızların aşkı kıskandırıyor


İzmir sinemalarında gösterimde olan filmler




NE NEREDE
Cafe
Bar
Restoran
Tiyatro
Paket servis
Kültür Merkezi
Galeriler
Turizm acentaları
Oteller



ALIŞVERİŞ GAZETESİ
Geceler özgür ve heyecan verici
İlk bakışta aşk ve 4 yıl sonra düğün
Beyaz mutluluklar için; "Evet" derken
Zamanında harekete geçin
İnsanlık tarihi kadar eski bir tutku: TAKI
ÇARŞIDAKİ YENİ ÜRÜNLER

SARMAŞIK
Ünlülerin tercihi Denizli
İzmir'le gönül bağım var
Gezginlerin gözde adresi EFES
Can Baba'da balık, ziyafet
Soğan böreği


            EN BÜYÜK BÖLGE GAZETESİKÜNYE     I     REKLAM     I     SIK KULLANILANLARA EKLE     I    AÇILIŞ SAYFASI YAP

Yeni Asır, Gaziosmanpaşa Bulvarı No:5 35260 Çankaya, İzmir
Tel:+90(232) 4415000    Fax:+90(232) 4464222